شنبه, 01 اردیبهشت,1403

جشنواره بین المللی بینات با حضور شاعران برجسته جهان اسلام در قم برگزار می شود

02 اردیبهشت 1397 16:25 | 0 نظر | 12011 بازدید | امتیاز: 5 با 1 رای

جشنواره بین المللی بینات با حضور شاعران برجسته جهان اسلام در قم برگزار می شود

به گزارش قم نیوز حامد حجتی در خصوص برگزاری جشنواره بین المللی بینات عنوان کرد: این جشنواره با موضوع قرآن در آئینه شعر ملل مسلمان با حضور شاعران برجسته جهان اسلام دوشنبه ساعت 7 در تالار شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار خواهد شد.
دبیر جشنواره بین المللی بینات افزود: این همایش یک اتفاق جدید در مجموعه مسابقات بین المللی قرآن است در سالهای قبل مسابقات بین المللی بیشتر در حوزه قرائت و حفظ بوده است و امسال به حوزه ادبیات ملل نیز برای اولین بار وارد شده ایم.
وی تصریح کرد: به خصوص با توجه به تاکیدات رهبری در سخنان پایان سال مبنی بر این که قرآن به صورت فراگیر در بین ملل مسلمان نقش آفرینی نماید؛  یکی از این راهها توجه شعراء و هنرمندان به مقوله های قرآنی خواهد بود و این ایده ای در جهت برگزاری همایش با این شکل است.
حجتی بیان کرد: جشنواره با حضورشاعران برجسته از 7 کشور به همراه شاعران ایرانی در جهت شعرخوانی با موضوع قرآن کریم برگزار می شود.
وی خاطرنشان کرد: تلاش شد اساتید برجسته و شاعران مطرحی از هند و عراق و پاکستان و لبنان و آذربایجان در همایش حضور یابند تا توجه بیشتری از سوی ادباء به موضوع صورت بگیرد.
دبیر جشنواره بین المللی بینات افزود: یکی دیگر از برنامه های این جشنواره رونمایی از فراخوان آثار در سال آینده در 5 زبان می باشد که در 5 حوزه زبانی فعالیت ها آغاز می شود البته ممکن است در طول سال آینده زبان های دیگری نیز افزوده شود.
وی اظهار داشت: اصلی ترین کار رونمایی از فراخوان و پیگیری در طول سال در جهت ارسال اشعار به دبیرخانه است در این راستا سایت bayenat.ir مرکز دریافت آثار می باشد در حال حاضر نیز سایت به سه زبان آماده دریافت آثار می باشد.
حجتی عنوان کرد: تلاش می شود سایت جهت بارگزاری اشعار تا روز دوشنبه به زبان های دیگر نیز به روزرسانی شود.
وی گفت: یکی از برنامه های جانبی روز سه شنبه برگزاری محفل شعر کریمه در حرم مطهر با حضور آیت الله سعیدی و حجت الاسلام محمدی رئیس سازمان اوقاف کشور است و شاعران اشعار قرآنی و ولایی و آئینی خود را قرائت خواهند کرد.
دبیر جشنواره بین المللی بینات بیان کرد: روز 5 شنبه نیز در دیدار رهبری با حضور شاعران مهمان آئین شعرخوانی برگزار خواهد شد امید است در سالهای آینده نیز یک بخش از برنامه ها به دیدار با رهبر معظم انقلاب و حوزه شعر و ادبیات اختصاص یابد.
وی عنوان کرد: ما در ابتدای راه ادبیات و ملل مسلمان با موضوع قرآن هستیم امسال فرصتی برای ارائه فراخوان نبود از این رو تعدادی از اساتید به طور ویژه دعوت شدند تا توجه آن ها به سمت قرآن و اشعار در این حوزه جلب شود و با قدرت این کار را انجام دهیم.
حجتی اظهار داشت: قرآن در حوزه ادبیات مهجور است ادباء و هنرمندان باید توجه جدی به این موضوع داشته باشند در این راستا اصل برنامه سال آینده اتفاق می افتد.
وی در مورد مهم ترین شاخصه در دعوت شاعران خاطرنشان کرد: دعوت شدگان شامل شعرای جریان ساز کشورها و اساتید برجسته و شاعران مطرح می باشند که هر یک در حوزه ادبیاتی خود صاحب سبک هستند در ایران نیز استاد مجاهدی و زکریای اخلاقی که صاحب بیان قرآنی هستند را انتخاب کردیم البته در مسیر بین الملل مشکلاتی نیز وجود دارد.
دبیر جشنواره بین المللی بینات عنوان کرد: از دیگر برنامه ها نیز بازید از شهر قم و مراکز زیارتی و قم گردی است در فینال مسابقات بین المللی تهران نیز حضور می یابیم.
وی گفت: بعد از فراخوان و ارسال آثار در جهت ایجاد ارتباط با محافل ادبی و قرآنی کشور با دبیرخانه گام برمی داریم سپس به بررسی و داوری آثار می پردازیم در طول مسیر نیز با اساتید حوزه و فرهیختگانی در ارتباط بودیم که محتوای خوبی در سایت بارگزاری شود و هنرمندان از ان استفاده کنند .
حجتی متذکر شد: قطعا در حوزه مباحث قرآنی تفاوت ماهوی در شعر ولایی و قرآنی وجود دارد دهه 70 و 80 دهه شعر ولایی و اهل بیت(ع) در قم و در کشور و حتی دنیای اسلام ارتقاء یافت، امید است با این حرکت در ابتدای دهه شعر قرآنی باشیم تا لایه های پنهان قرآن و شرایط بلاغی قرآن را تبیین نمائیم.
وی خاطرنشان کرد: لازم است حوزویان و یا افرادی مسلط به جریان های فکری سالم حوزوی این حوزه را تشریح کنند قطعا از محضر علما و فرزانگان و بزرگان در تفسیر برای تشریح معارف قرآن استفاده می کنیم تا بابی برای بهره گیری هنرمندان باشد.
دبیر جشنواره بین المللی بینات عنوان کرد: در واقع باید از آثار بزرگان و علمای تفسیر به شکلی استفاده شود که برای هنرمندان قابل بهره برداری در خلق آثار باشد ما به جریان های حوزوی پاکیزه در حوزه تفسیر نیاز داریم از این رو از محافل قرآنی و تفسیری و علما تقاضا داریم ما را در این مسیر یاری کنند.
وی اظهار داشت: ارائه معارف قرآنی به گونه ای که هنرمند ادیب بتواند از آن استفاده کند کار خاصی است.
حجتی عنوان کرد: در این همایش در حدود 30 مهمان ویژه داریم ما بر آنیم این جریان باید زودتر از این اتفاق می افتد برای هم گرایی با جهان اسلام در حوزه ادبیات نیاز به چنین محافلی داریم.
وی بیان کرد: قرآن نقطه مشترک همه مسلمانان است مسئولان نسبت به این موضوع توجه ویژه ی داشته باشند به ویژه اصحاب رسانه نیز پرونده ای ویژه برای این موضوع باز کنند و این فضا تجدید شود.
حجتی بیان داشت: شاعرانی همچون استاد محمدعلی مجاهدی، سید حمید برقعی، محمد سهرابی، ذکریا اخلاقی و هادی جانبدا در این همایش شعرخوانی خواهند داشت.

منبع خبر:
http://tnews.ir/news/656c109626181.html

 


امتیاز دهید Article Rating
نظرات

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.